Alexander Thyberg, musiktekniker

Alexander Thyberg (1991) är frilansande musiktekniker. Han arbetar främst som FOH-tekniker, men även som monitortekniker, turnéledare och teknisk samordnare. Ett starkt musikintresse är centralt för hans verksamhet och han vill alltid jobba inkluderade med musiker i det konstnärliga arbetet. Alex hoppas kunna bidra till ett ökat samarbete mellan musiker, tekniker och arrangörer för en trygg, rolig och kreativ gemensam livescen.

Alexander växte upp i Järvsö i Hälsingland, vilket tidigt gav honom en nära relation till folkmusiken. Att jobba regelbundet med artister inom folk- och världsmusikgenren är något som fortsatt präglar hans turnérande verksamhet.

Alex frilansar genreöverskridande i många olika konstellationer och sammanhang, där några exempel på fasta eller återkommande samarbeten är Ale Möller, symfonisk musik med Hans Ek, musikföreställningen Jul i Folkton och Kolonien. Alex har även varit teknisk koordinator på Bollnäs Kulturhus och på UKK i Uppsala.

Ljudteknik kan vara så mycket mer än att förstärka en ljudvolym. Alex efterfrågar en ökad ömsesidig förståelse mellan musiker och tekniker för att synliggöra musikens tekniska behov, ha kunskap att kommunicera kring detta och en vilja att gemensamt använda varandras kompetens för att förstärka en konstnärlig upplevelse.

“Ljudteknik kan både användas som hjälpmedel för den enskilde musikern och vara medskapande i den publika upplevelsen. Att synliggöra yrkesgruppen bakom och runt om scenen är ett viktigt steg i detta”, säger Alex.