Kristin Amparo, artist och kompositör

Kristin Amparo

Foto: Daniel Stigefelt

Kristin Amparo är en vokalist och låtskrivare på väg mot internationellt erkännande för sitt ostoppbara och tillsynes obegränsade artisteri, oavsett om det är live på scen eller i studion.

Genombrottet kom med den stora topplliste-hiten “Din soldat”, som hon skrev och sjöng in tillsammans med artisten Albin. Hon är också den omisskänliga rösten bakom dansmusikhiten “Dance your tears away” av John De Sohn. Kristin Amparo har arbetat med stora delar av den svenska musikeliten; Nina Persson från Cardigans, Oskar Linnros, Daniel Adams-Rey, Looptroop Rockers, Janne Schaffer och Jon Henrik Fjällgren för att nämna några.

Kristin Amparo rör sig fritt mellan genres och har varit en stark kraft bakom hiphop-kollektivet Femtastic, med flera radiohits tillsammans med det svenska rapfenomenet Cleo. Samtidigt har hon skrivit musik och uppträtt frekvent med den ultracoola retrosoulgruppen Combo De La Musica, som redan turnerat flitigt runtom i Europa med sin varma, glädjespridande soulmusik.

2015 deltog Kristin Amparo i Melodifestivalen med den kritikerrosade låten “I See You” som senare sålde guld. Med en bakgrund i bland annat jazzutbildningen vid Kungliga Musikhögskolan är det inte konstigt att den senaste releasen ”A Dream” blev oerhört väl mottagen av pressen. Kristin Amparo arbetar just nu på
sin stora debutplatta som kommer att släppas under 2017.