UTOM-möte nr 13

Då var det åter dags att samlas för UTOM-möte nr 13 – den här gången den 17-18 november i Västerås hos våra värdar Västmanlandsmusiken. Efter återkommande diskussioner under året, hade det nu äntligen blivit dags att ordentligt lägga fokus på klimatfrågan. Helgen skulle dessutom bjuda på intensivt musicerande, inspirerande medlemspresentationer och angelägna musiklivsspaningar.

DAG 1

För de allra flesta började dagen med tågresa och efterföljande lunch – en möjlighet att landa i sammanhanget och få uppdatera sig om varandra. Vi installerade oss sedan i Västerås Konserthus och inledde UTOM-mötet med våra senaste musiklivsspaningar. Några av spaningarna handlade om ”varslandet på SR:s grammofonarkiv”, ”politikens nyvunna intresse för kulturen på gott och ont”, ”hitlistor och singlar istället för album och hur det påverkar den fysiska utgåvans vara eller icke vara”, ”behovet av att kunna argumentera för musikens/konstens egenvärde” samt ”allas personliga ansvar och makt att påverka”.

Sedan var det dags att ge oss in i vårt fokusområde för helgen – klimatet. Särskilt inbjuden att tala och brainstorma med medlemmarna, var Åsa Sandgren (generalsekreterare, Artister för Miljön). Efter att ha inlett med en presentation av de universella hållbarhetsprinciperna och globala klimatmålen – påminde Åsa om vad man som individ kan göra och att vi tillsammans är mycket starkare än vi tror. Därefter följde gruppdiskussioner utifrån en förberedd punktlista där vi uppgiften var att identifiera konkreta exempel på vad UTOM kan fokusera på och prioritera. Bland förslagen återfanns; ett samarbete med Kulturrådet kring att börja kräva en klimatbudget vid bidragsansökningar, införande av resebidrag om man som icke-storstadsbo väljer att resa mer miljövänligt och utarbetande av en artist rider som kan användas gentemot institutioner. Med ömsesidig glädje och pepp över att ha funnit varandra, hoppas vi på att UTOM:s samarbete med Artister för Miljön bara har börjat!

Åsa Sandberg, Artister för miljön

Vi fyllde på med ny energi i form av fika och en längre promenad, där vi återkopplade till våra spaningar och tidigare diskussioner. Väl tillbaka var vi nu redo att möta vår andra gästtalare Per Larsson, kyrkoherde emeritus, i ett samtal om ekoteologi.

Medlemmarna fick ta del av Pers syn på människans roll i och relation till naturen och hur han föreställer sig ett behov av en total livsomställning där konsumtion av kultur ersätter konsumtion av saker. I likhet med Åsa var Per övertygad om att den nödvändiga förändringen, för att rädda vår planet, först kommer underifrån – ur folkrörelser, miljörörelsen och ur kulturlivet. Dagen avslutandes med ett medlemsmöte där strukturella framtidsfrågor avhandlades och togs beslut om.

Per Larsson

Kvällen avrundades med en middag, för många en lugnare stund utan tidspress, där medlemmarna får tillfälle att lära känna varandra bättre och fortsätta diskussionerna.

Dag 2

Den andra dagen inleddes med en medlemspresentation av Marika Dahlbäck som bjöd på både musik och en personlig berättelse om sitt liv. Från uppväxten utanför Göteborg och att vara ung i en tid då det, tack vare finska Apocalyptica, var lite coolt att spela cello. Om utbildningsåren på musikgymnasium och musikhögskola, och hur hon landade i jobbet som orkesterchef i Norrköping.

Marika Dahlbäck

Då detta UTOM-möte låg inplanerat mitt under förberedelserna inför UTOM:s husockupation av Uppsala Konsert & Kongress den 23:e november, hade vi bestämt oss för att ägna resten av förmiddagen åt en musikalisk workshop/repetition inför det stora evenemanget. Att spela tillsammans är en viktig del av UTOM:s verksamhet och för många var det här höjdpunkten på helgen. Samtidigt, i korridoren utanför, passade verksamhetsledaren Max Låke och medlemmen Marika Dahlbäck på att medverka i livesänd radio, P4 Västmanland.

Repetitioner och musicerande
Reporter från P4 Västmanland intervjuar Marika Dahlbäck

Efter lunch var det dags att träffa Rikard Gateau, konstnärlig verksamhetschef för Västmanlandsmusiken och musikproducent Christofer Ekströmer. Vi fick lära oss mer om verksamheten genom en inblick i uppdragen för konserthuset, orkestern och dansresidenset. Vi pratade sedan vidare om bland annat utmaningen med att arbeta med en politisk tillsatt styrelse, möjligheterna som ges av engagerade sponsorer och om vikten av att nå ut på landsbygden. Samtalet avslutades med ett löfte från Rikard Gateau om att ta klimatfrågan på största allvar.

Rikard Gateu och Christofer Ekströmer

Det hade nu blivit dags för en avslutande medlemspresentation av Justin Hazelgrove. Justin berättade om hur slumpen och stöttande lärare förde in honom på musikeryrket. Hur juristplaner blev dirigentplaner och hur livet
tog honom till Sverige. Han berättade om sina upplevelser av skillnaderna mellan musiklivet i USA och i Sverige och skillnaderna mellan att arbeta i land och stad. Och att om värdet i att vara en av medlemmarna i UTOM.

Justin Hazelgrove

Efter en avslutande utvärdering av dessa två dagar, samlade vi ihop oss och tog avsked av varandra. Dock skulle det för många av oss inte dröja många dagar innan vi åter samlades för årets största arrangemang – husockupantprojektet på Uppsala Konsert & Kongress 23/11!

Justin Hazelgrove & Noomi Hedlund i en hjärtlig kram