Jonatan Wettermark, trombonist och pedagog

Jonathan Wettermark
Foto: Sven Larsson

Jonathan Wettermark är trombonist och pedagog verksam inom många olika musikaliska områden.

Han är utbildad inom klassisk musik på Högskolan för Scen och Musik i Göteborg och Royal Conservatoire of Scotland i Glasgow. Han har också studerat nutida konstmusik i Frankfurt am Main som medlem i ”International Ensemble Modern Academy” och jazz på Framnäs Folkhögskola. Sedan 2015 arbetar Jonathan som lärare i brassinstrument på El Sistema och Kulturskolan i Södertälje.

Mångsidighet och variation vad gäller sammanhang och musik är något Jonathan värdesätter högt. Bland hans största konsertupplevelser som musiker finns Benedict Masons ”Chaplin Operas” med Ensemble Modern på ”Diaghilev Festival” i Perm, Ryssland, Sibelius sjunde symfoni med Baltic Youth Philharmonic i Konzerthaus Berlin och en konsert med organisten Anders Winterstam i Jävre småkyrka, Norrbotten.  Som lyssnare är Christian Lindbergs soloprogram ”Bach, bågar och bestsellers” i Ljusdals församlingshem, Refused på Gnällbältsrocken i Örebro 1998 och mitt första balett-besök- ”Svansjön” på Kungliga Operan tillfällen som fortfarande inspirerar.