bergstrom-isak-bergstrom1000x1000-sv

Isak Bergström är musiker på dragspel och en etablerad aktör på den svenska folk- och världsmusikscenen. Han har studerat på bland annat Musikkonservatoriet i Falun, Ingesunds Musikhögskola och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och är verksam i band såväl som inom scenkonst- och teaterproduktioner.

Genom teateruppsättningar som Det tar tid att bli ung med Moliéreensemblen, Svensksåld på Scenkonst Sörmland, de hälsingska fristående uppsättningarna Gården – ett livsöde och Söderblomspelen i regi av Hans Klinga, scenkonstprojekten Voyuer och 95% är ett totalt jävla mörker som samarbetsprojekt med Stockholms Dramatiska Högskola och den Kulturrådsstödda dans- och musikproduktionen FOSTERLAND – en svensk föreställning är Isak en rutinerad scenkonstnär och kompositör. 2014 fick Isak stöd av konstnärsnämnden för att genomföra den elvamanna konsertföreställningen Den sista konserten på Kägelbanan på Södra Teatern, Stockholm, i rollen som konstnärlig ledare, producent, musiker, dansare och aktör. Bland annat med banden Lajka och Laya Bazaar har han spelat runt hela Sverige såväl som i Europa, Indien och Nepal – den sistnämnda där också en skiva spelades in på Kathmandu Jazz Conservatoire tillsammans med musiker från Nepal, Kurdistan och Italien. Isak har också deltagit som musiker och sångare i Susanne Rosenbergs doktorandprojekt Getens Horn och Kurbits Koral.

Isak är vid sidan av den konstnärliga verksamheten en ambitiös och skarp aktör inom både kulturpolitik och civilsamhälle bland annat som en av initiativtagarna till det medialt mycket uppmärksammade nätverket Folkmusiker mot rasism, som projektledare åt Hela Sverige ska leva och som debattör och aktivist. Sedan 2016 bor Isak i Tranemo kommun i Västergötland.