Esbjörn Wettermark är producent, musiketnolog, musiker och pedagog från Iggesund, Hälsingland. Han hittade till musiken rätt sent trots tidig start på klarinett i kommunala musikskolan, det var först på gymnasiet då han upptäckte folkmusiken som det hela tog fart. Kökssofforna hos pensionerade spelmän och sångare i Enånger och Bollnäs blev den musikaliska hemmascenen.

Via ett par folkhögskolor blev det folkmusikstudier på klarinett vid Musikhögskolan i Malmö och där, helt plötsligt, ett möte med vietnamesisk musik och resor till Hanoi. Arbetet med olika genrer och traditioner väckte en skavande fråga om vad det är vi musiker egentligen sysslar med, viljan att förstå sammanhangen, tankarna och känslorna i musiken pockade på uppmärksamhet. Studier i vietnamesiska och en master i musiketnologi i London övergick till en doktorsavhandling på Royal Holloway, Londons Universitet om instrumentalmusikens roll i Vietnamesisk opera. Mellan studier och resor, frilansar som musiker och pedagog i London, undervisar på Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance och föreläser på Royal Holloway om kulturarv, policy, och musik i Sverige och Vietnam. Efter åren i England så dök möjligheten upp att få arbeta praktiskt med musiklivet hemma i Sverige genom en tjänst som regional musikproducent i Gävleborg. En ny plats med nya infallsvinklar på musiken – kulturplaner, arrangörskontrakt, politik och VR-teknik – men ambitionen att se vår musikaliska plats och sammanhang fortsätter vara i fokus.

Esbjörn har tilldelats flera stipendier och utmärkelser för sitt musicerande och sin forskning. Utöver sin avhandling har han publicerat inom ämnen som musikpedagogik och musikalisk hållbarhet samt översatt svensk forskning om polskedans till engelska.