Viktor Axberg, hip hop-producent

Foto: Erik by Erik Photography

Med ca 100 miljoner inspelade streams som producent och artist så har Viktor Ax med rätta fått benämningen legend inom Svensk Hip-Hop.

Han har under de senaste åren gjort kraftiga avtryck på den svenska hiphopscenen med sina unika beats och produktioner till många av landets idag största rapartister såsom Dani M, Abidaz, Mwuana, Ken Ring, Alex Ceesay, N, Aleks, Rawa, Ille Freeway och Vic Vem. Det som många kanske inte vet är att Viktor även har producerat internationella stjärnor såsom Eminems grupp D12, Mavado och Sean Price (Heltah Skeltah, Boot Camp Clik). Vid sidan av alla andra bollar i luften så har legendproducenten Viktor Ax ifrån Uppsala pusslat på ett eget projekt. ’Epilepsi’ – första, men enligt han själv även det sista, svenskspråkiga fullängdsalbumet under eget namn, gästas av några bekanta och några mindre bekanta artister, där i bland annat Abidaz, Ken Ring, Rawa, Alex Ceesay mfl. men också nya artister som YVO (Yvonne Dahlbom) och Malinn (Malin Jansson).

Text: Jesper Grunditz @ Playground Music