Sara Ajnnajk, artist och kompositör

Foto: Sandras Designstudio

Sara Ajnnak är en rutinerad samisk artist med tre fullängdsalbum i bagaget. Under senhösten 2018 släppte Sara det starka albumet Gulldalit – can you hear me, som grammisnominerades för ”Bästa Album” i kategorin folkmusik!

Sara Ajnnak levererar ett uppdaterat ljudlandskap från norr i gränslandet mellan orientaliska stränginstrument och elektroniska element, blandat med uråldriga jojktoner som trollbinder lyssnaren på ett sätt som vi tidigare aldrig hört. Våren 2018 tävlade Sara Ajnnak i P4 Västerbottens deltävling i Sveriges största musiktävling: P4 Nästa och tog sig till final.

Under hösten 2018 släppte Sara Ajnnak singeln Wake up sleepwaker, som är ett spännande samarbete mellan jojkens drottning Mari Boine och den yngre artisten Sara Ajnnak. Sara Ajnnak är definitivt en spännande artist som banar nya vägar för den samiska musiken och utvecklar det samiska ljudlandskapet på ett kreativt och experimentellt sätt. Konserter beskrivs som en resa i tid och rum där Sara Ajnnak med sin scennärvaro griper tag i lyssnaren och med sin röst förmedlar känslor som når djupt ända in i själen.