Gustaf Bäckström Elmelid, projektledare och musiker

Foto: Simon Hjortek

Gustaf Bäckström Elmelid växte upp i en folkmusiksläkt i Falun men bytte tidigt fiol och folkmusik mot elgitarr och skatepunk.

Efter några längre utlandsvistelser, studier på musiklinjen vid Wiks folkhögskola, Kulturentreprenörskapsprogrammet vid Uppsala universitet samt diverse kurser inom företagsekonomi och juridik jobbade han som producent vid Uppsala universitets Körcentrum. Övrig tid lirade han gitarr och sjöng i popband och vokalgrupper.

I dag bor Gustaf återigen i Falun och har återupptäckt kärleken till folkmusiken. Han jobbar som nationell samordnare för den internationella mötesplatsen och musiktävlingen Imagine samt som internationell koordinator på samverkansorganisationen Regional Musik i Sverige, RMS. Han är även ordförande i Imagine International Committee och jobbar med den globala organisationen Jeunesses Musicales International, JMI, med säte i Bryssel.

Gustaf vill att musik ska svänga och vara tillgänglig för alla – oavsett bakgrund.
Ett gäng egna spelningar brukar hinnas med varje år och utöver musiken ligger löpning och längdskidåkning högt på agendan.