Frida Modén Treichl, musikalartist, sångerska och låtskrivare

Foto: Niclas Fasth

Frida Modén Treichl är en framgångsrik musikalartist, sångerska och låtskrivare. Hon är utbildad vid Högskolan för Scen och Musik, musikal i Göteborg.

Efter examen 2008 har Frida gjort stora roller på scener runt om i Sverige så som Anita i West Side Story på GöteborgsOperan, Maria i Sound of Music på Uppsala Stadsteater, Whatsername i American idiot på Cirkus i Stockholm, Sally Bowles i Cabaret på Malmö Stadsteater, Florence i Chess på Kristianstad Teater och Wendla i Spring Awakening på Malmö Opera.
På Kulturhuset Stadsteatern har hon medverkat i ett flertal produktioner bl.a som Hodel i Spelman på Taket och 2017 gjorde hon titelrollen Alison Bechdel i Europapremiären av den lesbiska musikalen Fun Home. Hon har även synts i TV, Singalong på TV3 och i Jakten på Julia, Superungar och Diagnosresan på SVT.

Hösten 2018 debuterade Frida som låtskrivare och artist med singel Amazon of Wonder. Hösten 2020 gör Frida ännu en debut som dramatiker i sin egna solo konsertföreställning Above all this på Östgötateatern och Folkteatern i Gävleborg skapad tillsammans med Kajsa Isakson och
Nils-Petter Ankarblom.

När Frida inte står på scen är hon fackligt aktiv i Teaterförbundet och ingår i den feministiska arbetsgruppen Sparq inom musikalartistavdelningen. Våren 2017 släppte dom uppropet Våra Historier där dom belyste den ojämställda musikalscenen i Sverige.

Frida är född och uppvuxen i Linköping. Där gick hon i musikklass och på musikskolan studerade Frida valthorn och solosång. 2001 vann hennes hornkvarett junior-SM i Hornkvartett och fick som pris uppträda på Världshornssymposiet i Lahtis i Finland. Sedan gick Frida på Musikgymnasiet DeGeer i Norrköping. 2013 och 2014 var Frida i New York och studerade för Voice Coach Tania Travers, Vocal Coach
Bryan Perri, Voice Coach Tom Burke, Teaterpedagogen Gina Ferrall, Musical Director Michael Rafter och tog Master Class för Acting Songs författaren David Brunetti.

Frida föreläser även om AD/HD med sin före detta valthornslärare Annmari Wangin och Maria Becker-Gruvstedt. Deras föreläsning ges på Musikhögskolor och Kulturskolor runt om i landet. På Ingesunds Musikhögskola har föreläsningen blivit obligatorisk i studieplanen för blivande musiklärare.